Toerfiets Club Tube
Van maart tot en met oktober sportief én gezellig!

Hier vind je nieuwsberichten, verslagen van bijzondere activiteiten en het verslag van de meest recente zondagse clubrit


20 september 2025 Jaarlijkse Verrassingstocht verreden

De jaarlijkse Verrassingstocht is weer verreden. Deze keer een rit in een zeer afwisselend landschap van licht-stedelijk tot duinen, strand, bossen, polderland, luchthaven Schiphol en de waterkant. En als kers op de taart werd de deelnemende Tubers een clinic baanwielrennen voorgeschoteld. Unaniem oordeel na afloop: een zeer geslaagde dag! Voor een impressie van de dag zie hieronder het uitgebreide verslag van onze vaste verslaggever Frank en de fotoselectie.

Verrassingstocht 2025

Vandaag staat bij de TC-Tube de verrassingstocht 2025 weer op het programma. Een jaarlijks terugkerende traditie die door de clubleden zeer gewaardeerd wordt. De organisatoren van deze verrassingstocht zijn deze keer Leon, Riny en Cees. Vroeg uit de veren vandaag, want we moeten al om 07.00 uur bij Leon thuis verzamelen. En die 'we' zijn Leon zelf natuurlijk, Riny, Cees, Nel, Martin, Hans, Kees van E en Frank. Stipt om 07.00 uur zijn we compleet en krijgen we een bakje koffie/thee en heerlijke puddingkoek getrakteerd. En deze heerlijke puddingkoeken zijn uiteraard verzorgd door onze bakker in de club, Hans. Iedereen (behalve de organisatoren) wil nu wel weten waar we vandaag naartoe gaan, maar de organisatoren blijven een beetje terughoudend in het spuien van veel informatie. Het is en blijft natuurlijk wel een verassingstocht, Tubers. Wat we wel krijgen is de verzamelplek op de locatie waar we met de fiets vertrekken. Dit alles krijgen we doorgestuurd via Google Maps. En zo zie je dat we bij de Tube ook met de tijd meegaan. De startlocatie wordt in de astronavigatie verwerkt en zo kunnen we rond 07.30 uur vertrekken. Een kleine uur en 15 minuten later en 116 km verder van huis komen we aan in het plaatsje Burgerveen aan de Westeinderplassen. Een klein plaatsje onder de rook van Schiphol. We parkeren onze auto’s op de Leimuiderdijk aan de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder. Een ringvaart die in directe verbinding staat met de Westeinderplassen. De fietsen worden van en uit de auto’s gehaald en geprepareerd, de helmen gaan op en zo zijn we om 09.00 uur klaar om te vertrekken. Vanuit Burgerveen rijden we parallel langs de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder naar het plaatsje Leimuiderburg en gaan we via Weteringburg door naar Lisse. En Lisse is bij eenieder natuurlijk wel bekend van de Keukenhof met zijn bloembollenpracht. Alhoewel die bloembollen in deze periode van het jaar natuurlijk allang weer zijn uitgebloeid. Het is maar een klein detail. Als we Lisse weer achter ons laten gaan we via nog wat kleine, onder ons onbekende plaatsjes zoals Halfweg en Ruigenhoek verder richting de Noordzeekust. Noordelijk van Noordwijkerhout komen we in het duingebied van de Noordzeekust aan en rijden we via het rijwielpad Noordvoort over een prachtig fietspad parallel langs de Noordzeekust, die (de Noordzeekust) we vanaf hier niet kunnen zien, noordelijk naar Zandvoort. Rechts van ons zien we nog flink wat oorlogsverleden uit 40-45 zoals stellingen en bunkers gebouwd in dit duingebied. In Zandvoort aangekomen rijden we natuurlijk even langs het autocircuit, schieten wat foto’s en dan is het de hoogste tijd voor een stop bij strandpaviljoen Piatti direct aan de kust waar we nu dus ook echt de Noordzee kunnen zien. Het is inmiddels 10.30 uur en we hebben er 34 km op zitten dus iets lekkers gaat er wel weer in nu. We genieten samen, nu nog in het zonnetje, van een lekker bakje koffie/thee met een heerlijk appeltaartje, chocoladetaartje of pistachetaartje. Wanneer al dat lekkers verorberd is en de benen weer wat gerust hebben, springen we weer terug op onze fiets en gaan we weer verder. We laten Zandvoort weer achter ons en rijden over de Boulevard Barnaart met de Noordzee links van ons door naar Bloemendaal aan Zee. Bloemendaal aan Zee weer achter ons latend nemen we hier ook afscheid van de Noordzeekust en rijden ook weer over een prachtig fietspad door natuurgebied Kennemerheide dat onderdeel is van Nationaal park Zuid Kennemerland. En zo rijden we vanuit zon, zee, strand en duingebied plots door mooi bosrijk gebied. We passeren Bloemendaal Oost van ons, Velserbroek Noord van ons en gaan dan via Spaarndam door naar Zwanenburg. De plaats Zwanenburg is vooral bekend/berucht vanwege geluidsoverlast van overvliegende vliegtuigen door de aan- en afvliegroutes vanaf de Zwanenburgbaan op Schiphol. En dat is hier dus wel te merken ook !! Iedere twee, hooguit drie minuten komt er hier wel een vliegtuig laag overvliegen. Dat geeft ons dan weer wel de kans om hier een mooi fotootje van te schieten, per slot van rekening zien/horen wij dit natuurlijk niet iedere dag. We laten Zwanenburg met al het geluid weer achter ons en rijden nu weer parallel langs de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder door naar Lijnden. En in Lijnden aangekomen is het de hoogste tijd om de lunch te gaan gebruiken. We hebben er 64 km op zitten, de zon heeft inmiddels plaatsgemaakt voor wolken en wij allen weten dat het zeer binnenkort gaat regenen. We parkeren onze fietsen bij Bar Restaurant QuatreBeach dat zich bevindt in het prachtige gemaal van Lijnden, opgericht in 1849 ter voorkoming van overstromingen in de Haarlemmermeerpolder. Dit gemaal pompte toendertijd gemiddeld meer dan 100 miljoen kubieke meter water per jaar weg. Dit om een beetje een indruk te krijgen betreffende dit gemaal. Maar dat was toen, wij komen hier nu om te eten. Ons plekje is door de organisatoren van vandaag gereserveerd, dus we kunnen direct aanschuiven. We worden als voorafje getrakteerd op een lekker kopje prei-wortelsoep. Daarna krijgen we twee grote broodplanken voorgeschoteld met daarop voor ieder een heerlijk belegd broodje Carpaccio, broodje verse zalm en broodje warm vlees. We laten het ons heerlijk smaken. Zo rond de klok van 13.15 uur is alles wat op tafel uitgeserveerd was op en is het tijd om weer in de benen te komen. Helaas is het buiten inmiddels flink gaan regenen en dus gaan we nog even een nat pak halen. Wat wij nu niet weten maar de organisatoren wel is dat dit niet heel lang gaat duren. Maar dat is nog een verrassing en hoort natuurlijk bij een verrassingstocht !! We laten Bar Restaurant QuatreBeach weer achter ons en gaan via Badhoevedorp door naar Amsterdam. In Amsterdam aangekomen stoppen we bij Velodrome Amsterdam. Dit volgens de organisatoren om te schuilen voor de regen, maar als we binnen zijn krijgen we te horen dat ze hier voor ons een twee uur durende groepsclinic baanwielrennen geregeld hebben. En zo hebben we plots een extra verrassing in deze verrassingstocht, dit is pas echt TOP !! Het Velodrome Amsterdam is een van de drie overdekte wielerbanen in Nederland. De baan is in 1972 gebouwd en Harrie Lavreysen (Hattrick Harrie) traint ook in het Velodrome Amsterdam. De houten baan is 200 mtr lang en heeft een maximale hellingshoek van 47 graden. En eerlijk is eerlijk, de 47-graden hellingshoek is best wel even schrikken als je die voor het eerst ziet en weet dat dit jou nu te wachten staat !! De clinic wordt verzorgd door Carolien van Herrikhuyzen. Ook niet zomaar iemand, hoor !! Deze dame is negenvoudig UCI wereldkampioene baanwielrennen in de leeftijdcategorie van boven de 35 jaar. Tevens had ze driemaal het wereldrecord 200 meter vliegende tijdrit op haar naam staan. Toch maar even goed luisteren naar wat deze kampioene ons gaat uitleggen over het baanwielrennen. Na de uitleg, die door ons aandachtig gevolgd wordt, het is per slot van rekening totaal niet te vergelijken met dat beetje fietsen wat wij als hobbyisten op de weg doen, is het tijd om onze baanfiets te prepareren. En hier blijkt ook dat het totaal anders is dan we gewend zijn. Het begint al met de maat fiets die je moet pakken. Deze moet een maat groter zijn dan de fiets waarmee je op de weg rijdt. Wat ook opvalt is dat het stuur een stuk kleiner is en jawel er zitten GEEN remmen op !! Ook een punt van aandacht is dat je niet kunt stoppen met trappen, het is namelijk een doortrapper. Stop je tijdens het trappen wel met trappen dan word je gelanceerd, zeg maar !! De zadelhoogte moet zo hoog afgesteld worden dat wanneer je je benen en voeten maximaal uitstrekt de punten van je schoenen de grond net niet mogen raken. En dan de pedalen, dit zijn klikpedalen maar deze staan zo strak afgesteld dat even snel uitklikken echt onmogelijk is !! Iedereen is druk doende om zijn eigen baanfiets te prepareren, dan nog even de smalle bandjes op 8 bar zetten, de helmen op en we zijn klaar om de uitdaging aan te gaan. De eerste sessie mogen we met z’n allen gelijk de baan op, maar mogen we nog niet op het schuine houten gedeelte van de baan rijden. We moeten nog even op het beton blijven rijden. We moeten natuurlijk eerst aan de fiets, de snelheid en het rijden van rondjes wennen alvorens we echt gaan strijden !! En belangrijk is dat we voldoende (30 mtr) afstand van elkaar moeten houden en dat blijkt zonder remmen een aardige uitdaging te zijn. De tweede sessie wordt onze groep in twee groepen verdeeld en mogen we nu per groep op de Côte d’Azur gaan rijden, zeg maar de binnenste blauwe houten ring van de baan. En hout betekent meer grip dan beton en dus kunnen we ook meer snelheid gaan maken. De snelheden lopen nu flink op en als Carolien op enig moment flink tegen ons aan het schreeuwen is dat we alle kracht die we in ons hebben op de pedalen over moeten brengen, moeten we ons van de Côte d’Azur verplaatsen naar het zwart-rode gedeelte van de houten baan zodat we ook op de 47-graden hellinghoek in de bochten kunnen gaan rijden zonder dat we hier dan onderuit schuiven, maar gewoon door de snelheid in de bocht gedrukt blijven !! Echt wel gaaf en dat doortrappen van de fiets zonder remmen is zolang je maar blijft trappen natuurlijk geen probleem. En nu is het moment aangebroken voor wie dit durft elkaar in te gaan halen en daar vang je mee aan na uitloop van de bocht op het begin van het rechte gedeelte. Wanneer je gaat inhalen klim je naar de top van de baan (boven de blauwe lijn) zodat, wanneer je de volgende bocht weer ingaat niet meer onder aan de baan rijdt maar volledig bovenin op de 47-graden helling !! Als dit niet gaaf is, dan weet ik het niet meer, dit is echt wel kicken !! Maar al dat geweld van die krachtexplosies eist natuurlijk ook zijn tol en de benen verzuren enorm snel, dus raken we snel uitgeput. We kunnen buiten wel aardig fietsen maar dit is toch van een heel andere orde en we, en dan met name onze spieren, zijn deze krachtinspanning dus totaal niet gewend. Maar het is echt wel gaaf om te doen. Uiteindelijk mogen we na de tweede sessie nog een derde sessie doen, maar hier slaat de verzuring nog sneller toe daar we nog niet helemaal hersteld zijn van de tweede sessie. Na twee uur sluiten we deze groepsclinic baanwielrennen af, maken we nog even een groepsfoto en springen we weer terug op onze eigen vertrouwde racefietsen die niet doortrappen en gewoon ook remmen hebben. En zo zijn we weer op weg voor het laatste gedeelte van de rit. En wat ook niet onbelangrijk is, het is weer heerlijk droog geworden. We rijden vanuit het Velodrome Amsterdam via Sloten verder en steken hier weer de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder over. De benen voelen na het Velodrome-geweld wat zwaarder aan, maar gelukkig is het niet heel ver meer, dus doen we het wat rustiger aan. We rijden nu weer parallel langs de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder, pakken nog een stukje Schiphol-terrein mee en gaan dan via Oude Meer, Aalsmeer en Rijsenhout terug naar Burgerveen waar onze auto’s geparkeerd staan. Daar zo rond de klok van 17.00 uur aangekomen tikken we een mooie 88,5 km af en daar zijn de gereden kilometers op de wielerbaan niet bij inbegrepen. De fietsen worden weer in de auto of achterop de auto gezet en dan rijden we met de auto een kleine kilometer terug tot aan Grand-Café de Parel in Leimuidenburg. En jawel, ook weer gelegen aan de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder. Hier drinken we met zijn allen nog wat en kijken we terug op een topdag met als klapstuk de baanwielrennen groepsclinic in het Velodrome Amsterdam. En die clinic heeft zeker indruk op ons gemaakt, we zijn er nog vol en druk van, maar het was echt wel gaaf om te doen. En zo komt er weer een eind aan deze TC-Tube verrassingstocht 2025. Met speciale dank aan Leon, Riny en Cees die dit allemaal voor ons verzorgd hebben. Alles tot in de puntjes geregeld en verzorgd, echt TOP, mannen !! Bedankt.
Groetjes, Frank.


14 september 2025 Verrassend mooi tussen de regenbuien

Vandaag staat Etten-Leur – Zevenbergen op het programma. Een rit van 84 km. Het bijzondere aan deze rit is dat we niet in Etten-Leur komen en ook niet in Zevenbergen. Maar wel in de buurt natuurlijk. Op onze vertrouwde startplaats is het droog, maar de sporen van de regenval van de afgelopen 24 uur zijn nog goed te zien. We starten als altijd om 9.00 uur, maar niet nadat we elkaar plechtig hebben beloofd om het vandaag rustiger aan te doen dan vorige week. We rijden daarom rustig weg en trappen - kort samengevat - via Wouwse Plantage, Nispen en Schijf onder Etten-Leur langs om bij het Liesbos de A58 te passeren. Dat laatste moet deze keer via een kleine omleiding, maar die staat gelukkig goed aangegeven. Aan de oostzijde Etten-Leur passerend, waar de restanten van zeer recente regenval nog alom op het wegdek aanwezig zijn, koersen we - nog steeds rustig - op Zevenbergen aan. En nu gaan we merken dat de ZZW-wind die er vandaag heerst langzaam in ons nadeel gaat staan. Maar het is maar ‘een 3-tje’, dus we trappen doodgemoedereerd verder. Onder Zevenbergen en Standdaarbuiten langs doorkruisen we oud-Oud-Gastel om vervolgens de fietsen in zuidwaartse richting te sturen. Op dit stuk gaat de wind toch wel een beetje doorwegen en begint het hier en daar licht te kraken. Maar het einde komt langzaam in zicht. In Wouw aangekomen is het nog slechts een kwestie van de A58 weer trotseren om de laatste kilometers naar brasserie Bozlust te vinden. Dat lukt zonder problemen zodat we iets na 12.00 uur plaats kunnen nemen op het terras. We noteren hier een keurig gemiddelde van 27,9 km/u. Het is ons dus gelukt om de belofte te houden! En wat evenzeer verrassend is: het is nog zomers warm op het terras. En dat terwijl er toch al weer regen in de voorspellingen voor de middag zit. Maar daar is nog niets van te merken. De mouwstukken gaan daarom af en we genieten in een weldadige zon van onze welverdiende consumpties.
Over verrassingen gesproken: komende zaterdag, 20 september, fietsen we de jaarlijkse Verrassingstocht. Er is nog niets van het programma uitgelekt, dus we zijn benieuwd!
(MH)


20-22 juni 2025 De jaarlijkse Challenge is weer verreden

De meerdaagse Challenge van de club is weer verreden. Dit jaar vormden de Ardennen de plaats van handeling. Nadat in Weywertz het kampement was ingericht, is door 9 Tubers gedurende 3 dagen in de omgeving flink rondgetrapt. Er waren 3 ritten uitgezet waarbij de Vennbahn de rode draad vormde. Hieronder volgt een ruime selectie van foto's van deze driedaagse die dit jaar in zeer zomers weer is verreden.

Vrijdag 20 juni Weywertz - Monschau


 

Zaterdag 21 juni Weywertz - St. Vith - Troisvierges


Zondag 22 juni Weywertz - Stavelot - Trois-Ponts


19 februari 2025 Rittenschema seizoen 2025

Het eerste deel van het rittenschema van het seizoen 2025 is vastgesteld. Het is te vinden op het tabblad Kalender. De eerste clubrit is op zondag 9 maart.

9 december 2024 Jaarlijkse Algemene Ledenvergadering

Op 9 december 2024 heeft in De Wittenhorst de jaarlijkse ALV van TC Tube plaatsgevonden. Uiteraard is het voorbije seizoen geëvalueerd, waaronder de vele nieuwe ritten en de introductie van het Opkomstklassement (OK) en het Pechklassement (PK). Beide smaken naar meer. In de komende maanden zullen daarom wederom nieuwe routes worden gemaakt. Die zullen in de rittenkalender van 2025 worden opgenomen. En ook het OK en het PK worden in 2025 weer bijgehouden. Op de ALV zijn voorts de verdere plannen voor het seizoen 2025 afgesproken. Naast de gebruikelijke zondagsritten zal er vanaf 2025 ook vast op woensdagmiddag worden gereden. En af en toe op zaterdag een 100+-rit. Daarnaast keren de 3-daagse Challenge, de Verrassingstocht en de barbecue terug en zullen enkele gravelritten worden gereden. Uiteraard organiseert het seizoen 2025 zich niet zelf. Daarom was het mooi om te zien dat voor de organisatie van de diverse activiteiten steeds snel voldoende handen van de leden omhoog gingen.

Over het OK en PK 2024 nog het volgende. Winnaar van het OK was onze Kees. Hij was van de 39 officiële clubritten het meest aanwezig: 29 keer. Daarom kreeg hij uit handen van de voorzitter de wisseltrofee Kei van de Club en een bon van Hopmans Fietsgigant uitgereikt. Winnaar van het PK was met stip onze Peter: hij kreeg het voor elkaar om met een lelijke val in Limburgs Mooiste in het ziekenhuis te belanden. Aan hem werd daarom de Pechvogel uitgereikt en natuurlijk ook een bon van Hopmans.

Op naar seizoen 2025!


21 september 2024 Verrassingstocht 2024

21-09-2024 de datum die ingepland is voor de TC Tube Verrassingstocht. Een jaarlijks terugkerende fietstocht vol verassingen. Ook een jaarlijks terugkerende traditie die we binnen de club koesteren. We verzamelen een klein uurtje rijden met de auto vanuit Nederland bij onze zuiderburen in België. En om wat preciezer te zijn in de plaats Leopoldsburg. Voor de meesten onder ons een plaats waar nog niemand ooit van gehoord heeft. En dit terwijl Leopoldsburg een rijk WO II verleden heeft, dus zouden we het met z’n allen eigenlijk wel moeten weten. Maar dat terzijde. Gelukkig hebben we onze navigatie in de auto en komt iedereen in kleine carpoolclubjes druppelsgewijs in Leopoldsburg aan. Dus kortom weten we het wel te vinden. Zo rond de klok van 09.00-uur zijn we compleet en tellen we 13 renners voor deze Verrassingstocht. En niet te vergeten Cees G en zijn schoonzus Elly die ons al op staan te wachten met een lekker bakje koffie en thee met een heerlijk worstenbroodje van Bakker Groffen, hoe mooi is dat. Zeker mooi maar vooral lekker !! Het is zo vroeg in de ochtend nog een beetje frisjes maar de weergoden zijn ons goedgezind vandaag want het beloofd een prachtige zonnige dag met weinig wind te worden.
Om 09.30-uur is iedereen klaar voor vertrek, nog even een groepsfoto en dan zijn we weg. Riny en Leon zijn onze teamcaptains voor vandaag. Riny heeft de rit in elkaar gezet en heeft deze samen met Leon in een eerder stadium al verkend voor ons dus dat gaat helemaal goed komen. We rijden eerst wat door Leopoldsburg heen om daarna wat door het buitengebied tussen Beverlo en Korspel in de richting van Zonhoven te gaan. Als we er 20-km op hebben zitten even snel een korte stop om wat vocht te lozen en dan weer verder naar Zonhoven. In Zonhoven aangekomen slingeren we wat door Zonhoven heen waardoor ons peloton in lengte verdubbelt en als we Zonhoven weer doorkruist hebben en achter ons laten, rijden we twee aan twee weer verder naar provinciaal Domein Bokrijk in de omgeving van Genk. En het leuke aan dit Domein Bokrijk is dat je hier door het water kunt fietsen.
Door het waterbfietsen ? Ja, door het water fietsen, maar dan wel met behoud van droge voeten. Ze hebben hier namelijk een Mozesbrug gebouwd die de doorgang met de fiets door het water tussen twee grote vijvers door de schoenen van ons droog houdt. Even een stop om wat plaatjes te schieten van deze bijzondere plek en dan weer verder in de richting van Genk. We rijden een stukje parallel langs het Albertkanaal en gaan dan via Schoonbeek en Sledderlo verder. We steken het Albertkanaal over en dan is het nog maar een klein stukje tot in Genk waar we onze koffiestop hebben. We strijken neer op het terras van Trobbiani’s Place en genieten daar van een lekker bakje koffie, thee of een frisje met een heerlijke punt appeltaart met een toefje slagroom erop. Elly en Cees G zijn er ook weer bij en we zitten met z’n allen lekker in het zonnetje, hoe heerlijk is dat. Zo’n 45-min later springen we weer op de fiets en vervolgen we met de teamcaptains Riny en Leon voorop onze rit richting de Hutte en Helchteren. Op dit traject ook nog even een korte stop om weer wat vocht (ingenomen bij Trobbiani’s place in Genk) te lozen en dan weer door. Als we er 79-km op hebben zitten en we op onze klok zien dat het 13.45-uur is komen we aan in Helchteren en daar gaan we lekker lunchen bij Brasserie De Noordkant. Ze zijn op de hoogte van onze komst dus de tafel is al gedekt en we kunnen tot bestellen over gaan. Voor ieder staat er wel wat lekkers op menukaart vermeld. Een tomatensoepje, een tosti, lekkere pasta of een frietje stoof, zeg het maar. Ook Cees G en Elly schuiven weer aan dus de club is weer compleet. We laten het ons goed smaken en na een uurtje gaan we met goed gevulde maagjes weer op weg. Vanuit Helchteren rijden we door Nationaal park Bosland, een prachtig stuk natuurgebied. Als we er 99-km op hebben zitten zien we in de verte Cees G en Elly aan de kant van de weg staan. Zij staan ons op te wachten om ons te voorzien van een heerlijk verkoelend drankje, TOP !! Wel weer even lekker want de temperatuur is inmiddels opgelopen naar 26 à 27 graden en dan gaat een lekker verkoelend drankje er natuurlijk wel in. Een klein kwartiertje later stappen we weer op de fiets en zijn we letterlijk op weg naar een volgend hoogtepunt van deze verassingstocht. We gaan namelijk fietsen tussen de bomen. Daar waren we al mee bezig maar dat is tussen de boomstammen, maar nu gaan we tussen de boomkruinen fietsen !! Ze hebben hier namelijk in 2019 een fietsbrug gebouwd waarbij je op 10-mtr hoogte tussen de bomen fietst. Een prachtige ervaring die natuurlijk even op de gevoelige plaat en film vastgelegd moet worden. Na deze unieke beleving verlaten we het Nationaal park Bosland en gaan we weer langzaam maar zeker terug in de richting van Leopoldsburg waar we vanochtend de verrassingstocht gestart zijn. We rijden nog een stuk langs het kanaal van Beverlo en komen dan uit bij de jachthaven van Leopoldsburg. Daar sluiten we na een rit van 115-km de verassingstocht af en nemen we plaats op het zonnige terras van Taverne Drakar. Daar nemen we nog een aantal verkoelende drankjes en kijken we met z’n allen terug op een prachtig verreden verrassingstocht met als hoogtepunten de Mozesbrug en het fietsen tussen de boomtoppen. En ook niet onbelangrijk is buiten de kleine valpartij van Kees van E (niet uitklikken pedalen) en de lekke achterband van John de H alles prima verlopen. En natuurlijk een woordje van dank voor: Nel, Marieke (helaas niet aanwezig vandaag) Riny, de organisatoren van de verassingstocht, Riny en Leon, de teamcaptains / navigators van vandaag, en Cees G en Elly, voor het lekkers bij de start en onderweg en de mentale ondersteuning. Zij hebben er samen voor gezorgd dat we met z’n allen een topdag beleefd hebben. Na een uurtje terras zitten, kletsen of slap ouwehoeren en van het zonnetje genoten te hebben, is het tijd om weer terug op de fiets te stappen en de laatste 3-km terug naar de auto’s af te leggen. En zo komen we nog aan een mooie 118-km. Omkleden, spullen inladen, fietsen achter de auto hangen en allemaal weer terug richting huis. Ik zeg op naar de verrassingstocht van 2025 !! Bedankt allemaal.
Groetjes, Frank.


21-23 juni 2024 Challenge Drenthe/Overijssel

In het eerste weekend van deze zomer is de Challenge verreden; de jaarlijkse meerdaagse van TC Tube. Dit jaar lagen de kilometers van de Challenge in de provincies Drenthe en Overijssel waarbij Meppel steeds het vertrekpunt was. Aan de Challenge deden dit jaar 9 leden mee. Hieronder volgt het verslag van onze Paul. Met uiteraard foto's en de ritten.

Vrijdag 21 juni is iedereen om half 9 present bij Bozlust voor vertrek naar Meppel. Nel, Marieke, Martin, Riny, Leon, Toon, Paul en de beide Hansen zullen dit jaar deelnemen. Met 5 auto’s vertrekken we en om ongeveer 11 uur komen we aan bij City Hotel Meppel. We worden direct verrast door Hans de Jonge. Hij heeft heerlijke Zeeuwse roombolussen voor ons meegenomen. Top, Hans! Na het omkleden in de garage zijn we klaar voor de tocht die vandaag ongeveer 68 kilometer zal bedragen. Het weer valt gelukkig niet tegen. Tot aan onze lunchpauze in Blokzijl (een leuk havenstadje waar sommigen van ons Gert Jacobs nog zien) houden we het droog. Onderweg naar Giethoorn (dat we kort bezoeken) begint het echter licht te regenen. Gelukkig niet zo veel als voorspeld was. Na terugkomst in Meppel genieten we van een paar pilsjes met bitterballen onder het genot van de muziek van een plaatselijke band. Het stadje is al versierd voor de voetbalwedstrijd van het Nederlands elftal van vanavond. We eten ‘s avonds bij de Beren en kijken daarna gezamenlijk naar het Nederlands elftal dat gelijk speelt tegen Frankrijk.
De tweede dag is het heerlijk weer. Vandaag staat de langste etappe op het programma, 138 kilometer langs de IJssel. Aangekomen in Zwolle drinken we koffie en zijn we getuige van een zwemwedstrijd die 2,7 kilometer lang is. Hierna rijden we door naar Deventer waar we vlak bij de Waag lunchen. Na Deventer steken we de IJssel over. Onderweg zien we werkelijk de ene na de andere ooievaar. We stoppen nog even in Hattem (waar de Langste Dag van Hattem wordt gevierd). We drinken daar wat en een aantal van ons geniet nog van een ijsje.
Na aankomst in Meppel drinken we weer wat pilsjes op het plein met ook nu weer wat bitterballen. ‘s Avonds eten we heerlijk bij een Italiaans restaurant.
De laatste dag zullen we ongeveer 70 kilometer rijden waarbij we de VAM-berg aan zullen doen. Na een kilometer of 20 begint de fiets van Leon een raar geluid te maken. Bij aankomst in Wijster (waar we even koffie drinken) komen we er pas achter wat het probleem is. Door de achterband is een stukje ijzer gegaan dat tegen de rem aan komt. Gelukkig kan het zonder problemen worden verholpen. Net voor de VAM-berg rijdt Nel helaas tegen een paaltje dat op het midden van het fietspad staat. Ze komt daarbij hard ten val. Gelukkig staat de auto van Marieke en Toon vlakbij en kan Nel door Marieke terug naar het hotel worden gebracht.
Onder de indruk van het voorval rijden de resterende 7 deelnemers toch door naar de VAM- berg en beklimmen deze 3 keer. Deze VAM-berg moet niet onderschat worden en is maar liefst 4.800 centimeter hoog! We lunchen nog even bij een tankstation en rijden dan terug naar het hotel waar we om ongeveer 3 uur aankomen en waar een aantal nog even kort doucht. Ondanks de val van Nel kunnen we toch terugkijken op een gezellig, heerlijk lang weekend waarin veel is gefietst en gelachen. En hoewel het al door velen is gezegd hierbij toch nog een keer: een spoedig herstel, Nel, en tot snel! (Dat bekt en rijmt trouwens lekker).




16 mei 2024

Ook het tweede deel van het clubseizoen is bekend. Het staat op deze website onder het tabblad Kalender.

11 februari 2024

Vandaag is het eerste deel van het clubseizoen vastgesteld. Het is te vinden onder het tabblad Kalender. Het rittenschema bevat o.m. nieuwe routes en enkele deelnames aan toertochten elders. De eerste clubrit wordt verreden op zondag 3 maart a.s.

13 december 2023 Wisselkei uitgereikt

Jaarlijks wordt door de leden van TC Tube op de Algemene Ledenvergadering bij stemming bepaald wie van de leden dit jaar vanwege bijzondere inzet en verdiensten de wisseltrofee 'Kei van de club' krijgt uitgereikt. Afgelopen 13 december jl. is in overgrote meerderheid de keuze op Richard van der Mast, onze secretaris, gevallen. Richard heeft na een zeer onfortuinlijk fietsongeluk in 2022 een lange periode van revalidatie en herstel moeten doormaken. Maar ondanks deze tegenwind is hij zich met veel energie en groot enthousiasme blijven inzetten als secretaris van TC Tube. Bijzondere vermelding daarbij verdienen zijn altijd creatieve en zeer lezenswaardige Nieuwsbrieven.
Richard, je bent een kei!


19 augustus 2023 TC Tube Verrassingstocht 2023

Een goede clubtraditie duurt voort. We verzamelen vandaag om 08.30 uur op de carpoolplaats bij Kanters in Moerdijk. Een voor een druppelen de wagens binnen met de fietsen erin of er achterop. We drinken nog een bakje koffie en thee, geserveerd uit de kofferbak van de wagen van Nel en dan zo rond de klok van 09.00 uur starten we met 17 Tubers de verassingstocht. Het weer is prima, de weg is nog wat nat omdat het wat geregend heeft, maar er staat lekker weinig wind en het is al zo’n graadje of 24. We rijden vanuit de carpoolplaats in de richting van de Moerdijkbrug en na een kleine 500 mtr gefietst te hebben, rijden we al gelijk de afslag richting de Moerdijkbrug voorbij. Even snel omkeren om weer terug op de route te komen. Een klein navigatiefoutje moet kunnen. We komen bij het Hollandsch Diep aan en steken het Hollandsch Diep over via de Moerdijkbrug. We rijden verder via Willemsdorp en Den Engel en dan langs de randen van de Biesbosch door naar Kop van ’t Land en Sliedrecht. Het tempo is lekker rustig met zo’n 27 à 28 in het uur, een ieder heeft het naar zijn zin dus wat kan er mis gaan ? Nou, wat zal je denken van een lekke band !! En jawel hoor, na de eerste 25 kilometer probleemloos afgelegd te hebben, heeft Gab de eerste lekke band te pakken. Niks aan te doen, de weg is (nog) nat dus het risico op een lekke band is hierdoor redelijk aanwezig. Even snel een bandje wisselen en weer door. Een klein stukje dan, want een paar honderd meter verder staan we weer stil. Weer lek !! Nee hoor, de brug over de Beneden Merwede staat open. Even wachten dan maar en dan weer verder. Voor heel even dan, want je raadt het nooit: Gab heeft weer lek en jawel weer dezelfde band !! Helaas, weer een nieuwe binnenband erin en dan weer snel door. Dat snel door is overigens maar voor een kleine 200-mtr dan want, jawel, Gab heeft weer lek en, jawel, weer achter !! Nu toch maar even goed de buitenband inspecteren voordat we alle binnenbandjes er doorheen gejaagd hebben. En ja hoor, een klein stukje grind is de boosdoener, lek dus gevonden !! Binnenband erin, buitenband erop, achterwiel erin en nu gaan we kilometers maken. We laten Sliedrecht achter ons en gaan via Papendrecht, Oud-Alblas en Alblasserdam door in de richting van Kinderdijk. Prachtig landelijk gebied hier en hoe meer we richting Kinderdijk rijden hoe meer waterrijk gebied we links en rechts van ons zien. In de verte zien we de molens van Kinderdijk staan, maar in Kinderdijk zelf zullen we niet komen, want we buigen af in de richting van de Lek. We rijden verder parallel langs de Lek door naar Groot-Ammers waar we onze lunch hebben. Bij het Posthuis in Groot-Ammers aangekomen blijkt dat we 45 minuten te vroeg zijn. Gelukkig heeft Gab 3 lekke banden gehad anders was dit 1,5-uur te vroeg geweest. Maar 45 minuten te vroeg is voor de uitbater van het Posthuis geen probleem dus kunnen we na het nuttige van een welverdiend drankje de lunch aanvangen die we ons prima laten smaken. Tijdens onze lunch begint het nog wat te regenen, maar we zitten onder de parasol dus zitten we lekker droog en kunnen we dus spreken over een perfecte timing van de lunch!! Na een klein uurtje kunnen we weer verder, het is inmiddels weer droog dus ons maken ze niks. We rijden nog een stukje langs de Lek via Nieuwpoort en Langerak en gaan dan weer via waterrijk gebied door in de richting van Giessenburg en Boven-Hardinxveld. In Boven-Hardinxveld aangekomen moeten we de pont over de Beneden Merwede nemen, echter deze pont laat nog even 45 minuten op zich wachten. Mooi de tijd om even snel een terrasje te pakken, en zo geschiedt het. Na de versnapering maken we de oversteek over de Beneden Merwede en komen we aan in Werkendam. Vanuit Werkendam rijden we parallel langs de Nieuwe Merwede met links van ons de Biesbosch. Zowel links als recht van ons nu volop water en natuurgebied, kortom prachtig hier !! Uiteindelijk komen we uit bij de opstapplaats van het veerpontje ’t Leeuweveerke die ons over het Noordergat naar Lage Zwaluwe moet varen. Echter hebben we een klein probleempje hier. Er mogen maar 12 personen mee en wij zijn met 17 Tubers, dus dat gaat niet lukken in een oversteek. Dus dat wordt op elkaar wachten het komende uur voordat eenieder de oversteek gemaakt heeft. Maar het zonnetje schijnt, we zijn een dagje weg, hebben het naar ons zin dus wie maakt ons wat. Uiteindelijk hebben we na twee oversteken van ’t Leeuweveerke de club weer compleet en kunnen we vanuit Lage Zwaluwe weer gezamenlijk verder in de richting van Moerdijk. We rijden nog een stukje parallel aan het Hollandsch Diep en komen uiteindelijk na een rit van 107 km rond 17.15-uur weer terug op de carpoolplaats waar we 8 uur en 15 minuten eerder deze dag vanuit vertrokken zijn. Iedereen laadt zijn of haar fiets weer in de auto of monteert deze achter op de fietsendrager en dan met de auto weer terug naar huis. Einde verrassingstocht ? Dat wel, ja. Einde dag ? Dat dan gelukkig weer niet, want ter afsluiting van deze verassingstocht hebben we nog een BBQ-avond bij Toon en Marieke thuis. Dus iedereen nog lekker even snel opfrissen thuis en dan vanavond vanaf 19.00 uur verzamelen we weer voor nog een gezellige avond samen, en zo geschiedt het ook. Toon en Marieke hebben hun uiterste best gedaan en Toon blijkt een echte BBQ-master te zijn !! Zo rond de klok van 22.15 uur zwaaien de laatste Tubers voldaan af en kijken we weer terug op een zeer geslaagde dag. Met zeer speciale dank aan Marieke en Nel die de gereden Verrassingstocht van vandaag voorbereid, proefgefietst en ook vandaag begeleid hebben met rugdekking van Rini en Leon. En ook speciale dank voor de gastvrijheid en goede zorgen van Marieke en Toon betreffende de gezellige BBQ-avond waar we allen van genoten hebben. Kortom het was een TOP DAG !!


22-25 juni 2023 Coast-to-Coast Challenge

De jaarlijkse meerdaagse Challenge van TC Tube is weer verreden. Dit jaar deden 10 Tubers mee. De bestemming was deze keer de Belgische kust en achterland. In 4 dagen is ruim 400 km. gereden. Maar natuurlijk is er niet alleen serieus gefietst en was het vooral gezellig.


13 mei 2023 Koos Moerenhout Classic - 125 km

Vandaag rijden we met een groepje van 5 Tubers, te weten Nel, Rini, Kees van E, Leon en Frank de 125-km rit van de Koos Moerenhout Classic 2023. Het is alweer de 11e editie van de KMC. We hebben afgesproken te verzamelen bij de start in Steenbergen en zo rond de klok van 08.00-uur druppelt eenieder een voor een binnen. Het weer is prima te noemen, nog een klein beetje fris met een graadje of 14 maar de zon schijnt volop en er staat (nog) weinig wind uit noord / noordoostelijke richting, verder zal de temperatuur vandaag (is ons beloofd) oplopen naar zo’n 21 graden. Alle ingrediënten zijn dus aanwezig voor een mooie tocht. Diegenen die geen voorinschrijving hebben gedaan moeten nog even inschrijven, maar zo vroeg in de ochtend is het nog lekker rustig dus dat schiet lekker op. En zo zijn we iets na 08.00-uur al gereed om te starten dus laten we dan maar gaan. We rijden vanuit Steenbergen naar Dinteloord en gaan dan via Oranjeoord en Heiningen naar de Volkerakbrug. Als we de Volkerakbrug achter ons laten komen we uit op het eiland Goeree-Overflakkee. Hier krijgen we de wind wat meer in de rug dus kunnen we het tempo wat opvoeren. Niet dat we het stuk dat achter ons ligt, waar we de wind van voor hadden het rustig aan gedaan hebben, maar gewoon omdat we lekker gaan en de benen goed voelen vandaag. We rijden een stukje parallel langs de N59 (de weg naar Oude-Tonge) en gaan dan links af het fietspad op om uiteindelijk in Ooltgensplaat uit te komen. Vanuit Ooltgensplaat rijden we op Oude-Tonge aan waar we onze eerste stop hebben vandaag. Na een kleine 15-minuten en weer wat energie rijker springen we weer op de fiets en rijden we weer verder in de richting van de Philipsdam. Als we de Philipsdam overgestoken zijn, rijden we via Sint Philipsland richting Oud-Vossemeer om vandaaruit richting de Oesterdam te gaan. Hier hebben we de wind vol van achter en jawel, het tempo wordt nog iets opgeschroefd. Inmiddels komen we niet meer onder de 30 in het uur. We gaan weer lekker, Tubers !! Vlak voor we de Oesterdam oversteken de tweede stop van vandaag waar we weer wat energie kunnen bijtanken. Als we de Oesterdam weer achter ons laten hebben we de wind mee deze rit wel gehad vandaag en zal het stuk terug naar Steenbergen met de wind meest tegen wat van ons vragen qua inspanning. We rijden de Kreekrakbrug onderdoor en gaan dan door naar Bath waar we de Bathsebrug oversteken en dan verder doorgaan naar Woensdrecht. Kort nadat we bij Non-Plus-Ultra links afgeslagen zijn, hebben we alweer de derde en laatste stop van deze rit. Hier spreken we af om in een wat gematigder tempo terug naar steenbergen te rijden maar zoals wel vaker blijft dit bij een afspraak en komt er in de praktijk weinig van terecht. Overigens geen probleem hoor want er wordt voorin goed gewisseld en we kunnen daardoor de wind tegen die inmiddels wel is aangetrokken toch nog goed de baas. We rijden achter Boerke Bogers door en gaan dan door de Heimolen verder in de richting van Brasserie Bozlust. We steken de A58 over (waar een vette file staat), die file verklaart overigens wel waarom er op de route die wij hier rijden zoveel auto’s in de weg rijden!! We rijden verder in de richting van Heerle en dan via de Welberg door naar Steenbergen waar we gezamenlijk finishen. We tikken (ik schat in) een 125-km af maar dat is zoals gezegd een inschatting want mijn GPS loopt vandaag van deur tot deur. Samen kijken we terug op een mooie tocht waarin vandaag goed is samengewerkt voorin om het tempo mooi strak op zo’n 29-gem te houden. Top gereden, Tubers!!
Op het terras drinken we samen met de Tubers die vandaag de 85-km rit gereden hebben nog wat lekkers en keuvelen we nog wat na onder het genot van een heerlijk broodje hamburger en een lekker zonnetje met een aangename temperatuur van zo’n (als beloofd) 21-graden.
Ik zeg op naar de 12e editie van de Koos Moerenhout Classic in 2024.
Groetjes, Frank.


5 maart 2023 Het clubritseizoen is begonnen

Vandaag is voor TC Tube het seizoen 2023 van start gegaan. Met ingang van dit seizoen wordt er in 2 groepen gefietst. Groep A voor de Tubers die 28 à 30 km/u rijden en groep B voor de Tubers die het bij 25 km/u houden. Na afloop was er een gezamenlijke koffie van beide groepen.

 25 januari 2023 Kalender 2023 bekend

De kalender van het seizoen 2023 is bekend en te zien onder het tabblad Kalender. Hier staan de wekelijkse rittenschema's van zowel de A-groep als de B-groep. En daarnaast de bijzondere clubritten die dit jaar worden verreden.

Geen lid van TC Tube maar wel zin om een keer mee te rijden om te kijken of onze club ook iets voor jou is? Dat kan natuurlijk. Meld je vooraf even aan bij de secretaris Richard van der Mast. Dat kan per mail: info@tctube.nl. We zien je dan graag bij de start van de groep van je keuze.

Januari 2023 FIETSEN GESTOLEN! 

Half januari is van twee van onze leden in Bergen op Zoom de racefiets uit de berging gestolen. Het gaat om:

1. Oranje-grijze Sirocco, type SR-Vibe, carbon stuur, Ultegra-groep, wielset FullCrum racing, SQL zadel; zie foto hieronder;

2. Zilvergrijs-blauw-witte Wilier, type Stella, dames frame,  Shimano-105-groep black, wielset Shimano 3 white, Sella Lady zadel; zie foto hieronder.

Mocht je informatie hebben over de diefstal of waar deze fietsen zich nu bevinden of andere nuttige informatie hebben, laat het dan aan de secretaris van onze club weten: info@tctube.nl.


Vooruitblik seizoen 2023

Op 7 december jl. heeft de jaarlijkse ledenvergadering plaatsgevonden. Enkele belangrijke besluiten voor het seizoen 2023:
- de contributie blijft € 80,- (dat is inclusief lidmaatschap en verzekering NTFU);
- er komt een tweede fietsgroep die met een lagere gemiddelde snelheid (25 km/u) en kortere afstanden (50 à 60 km) zal fietsen;
- er wordt volgend jaar weer een meerdaagse Challenge georganiseerd;
- er wordt volgend jaar weer een Verrassingstocht georganiseerd;
- er wordt halverwege het seizoen een BBQ georganiseerd.

Uitreiking van de wisselkei aan Frank (links op de foto) vanwege zijn inzet voor en bijdrage aan de vereniging in het afgelopen jaar. Frank, bedankt!

24 september 2022 TC Tube bij Bergen op Zicht

Op zaterdag 24 september was TC Tube voor het eerst aanwezig op het evenement Bergen op Zicht in de Bergse binnenstad. Op dit evenement kunnen verenigingen, clubs, bonden, etc. zich presenteren aan de Bergse gemeenschap en uiteraard proberen 'zieltjes te winnen'. TC Tube stond met een kraam op de Vismarkt. De kraam werd in het tegenvallende weer dapper bemenst door Nel, Marieke en Cees. Zij hebben diverse belangstellende voorbijgangers van informatie over onze club kunnen voorzien en foldermateriaal meegegeven. En nu maar hopen dat een of meer van deze geïnteresseerden ergens in de komende weken een paar keer willen meefietsen om te ervaren wat wij te bieden hebben!

Zelf ook geïnteresseerd om een keer mee te fietsen? Zie de kalenderpagina voor de data van de clubritten, met starttijden etc. Je kunt je ter plekke melden, maar nog prettiger vinden we het als je vooraf even een mailtje stuurt aan onze secretaris Richard van der Mast op info@tctube.nl



7 september 2022 TC Tube in de Bode


27 augustus 2022 Jaarlijkse Verrassingstocht verreden

Ieder jaar op een zaterdag in augustus rijdt TC Tube een Verassingstocht. En dit jaar was dat op 27 augustus. Zoals de naam al doet vermoeden, is de route van de tocht voor de deelnemers onbekend en laten zij zich dus als makke lammeren door de organisatie een rit van meer dan 100 km voorschotelen. Hierbij staat de gezelligheid voorop en is het tempo ondergeschikt. Dit jaar geen rit met de bus naar een onbekende bestemming, maar een rit met de start dicht bij huis: Cafetaria Vogelenzang te Halsteren. Om exact 8.30 uur kregen de ranke koersfietsjes de sporen richting Tholen om via binnenweggetjes die TC Tube eigenlijk nooit rijdt de Philipsdam te bereiken. Na de dam was er de eerste stop van de dag: koffie met - hoe kan het ook anders? - appelgebak in het pittoreske Oude Tonge. Na een half uur waren de pedaalclicks al weer te horen om de rit te vervolgen naar het meest noordelijke punt van de route: Stad aan 't Haringvliet. Vandaar ging de rit via Den Bommel en het Hellegatsplein via Willemstad langs het Hollands Diep naar Klundert, alwaar de tweede stop wachtte: de lunch in Gasterij 't Tolhuys. Een prima locatie voor een goede lunch. Na een uur en met gevulde magen en gevulde bidons werd de rit voortgezet om in zuidwestelijke richting - via Noordhoek, Stampersgat en een uitdagend stukje onverharde Zuidzeedijk naar de Bovensasweg - uiteindelijk na 112 km de finishlijn te bereiken. Die was dit jaar voor het eerst getrokken bij Hotel De Ram in Halsteren. Hier werden we prima ontvangen met bier, fris en welverdiende borrelgarnituur. 

We kijken terug op een meer dan geslaagde rit met prima weer; natuurlijk is er veel gelachen en zijn we gelukkig verstoken gebleven van lekke banden en ander ongerief. We kijken al weer uit naar de versie van 2023. Zie de foto's en video's hieronder voor impressies van de dag.



23-26 juni 2022 Elfstedentocht

Op vrijdag 24 juni en zaterdag 25 juni hebben - hoe toepasselijk - 11 leden van TC Tube zich gewaagd aan de 11-Stedentocht in Friesland. Na een rustige reisdag op donderdag waarbij een ieder zich kon installeren in het Snoozz-hotel in Bolsward en met de neus in de boter viel door de die avond in het kader van de Heamiel-feestweek gereden lokale koers, is vrijdag door de 11 Tubers de zuidelijke lus van 94 km gereden. Het weer was schitterend, de omgeving fraai en de fietsgoden waren ons met slechts één lekke band goed gezind. Op zaterdag is de noordelijke lus gereden. Hier werd de uitdaging wat groter, mede door de lengte (151 km), een flinke bui en een aangetrokken wind. Maar ook deze fietsdag krijgt na de veilige aankomst in Bolsward van alle 11 Tubers een dikke voldoende. En die behouden aankomst is uiteraard goed gevierd! Op zondagochtend is de thuisreis aanvaard. Voor een sfeer-impressie van deze dagen zie de foto's hieronder.


21 mei 2022 De 10e editie van de Koos Moerenhout Classic

Vandaag staat dan na 2 gecancelde edities door COVID-19 eindelijk de 10e editie van de Koos Moerenhout Classic op het programma. Het is een goede traditie dat we hier met de TC Tube aan deelnemen, zo ook dit jaar weer. We verzamelen allemaal op de markt van Steenbergen. Sommigen onder ons komen in een groepje aan en anderen druppelen individueel binnen. Een aantal Tubers heeft zich al bij de voorinschrijving ingeschreven en er is er nog een paar (waaronder ikzelf) die de dag-inschrijving hebben afgewacht i.v.m. het weer. Maar het weer is prima, graadje of 15 en wat zon met wolken. Echter wel een stevige wind kracht 5 uit het westen waar we later deze rit wel wat van gaan voelen. We zijn vandaag met 10 Tubers van wie er 7 de 120-km en 3 de 85-km gaan rijden. Jack, Peter, Gab, Leon, Paul, Leo (met twee gastrijders), Richard en ikzelf gaan voor de 120-km. Cees, Jurgen en John gaan voor de 85-km.
Om 08.30-uur is iedereen klaar om te starten dus kunnen we vertrekken. We rijden onder de startboog door waarna er door de lokale pers nog even snel een fotootje geschoten wordt en we zijn los. We doorkruisen Steenbergen en zijn daarna via de Dinteloordseweg, Zuidzeedijk en tweede Kruisweg op weg naar Dinteloord. We rijden lekker met de wind mee hier met een mooi gematigd tempo van ongeveer 26 in het uur. Even op het gemakje erin komen zeg maar. Als we Dinteloord doorkruist hebben, steken we de Dintel over en rijden we door naar Heijningen. Van Heijningen door naar Helwijk en dan richting het Hellegatsplein. We steken de Volkeraksluizen over en komen op het eiland Goeree-Overflakke (Zuid-Holland). De snelheid is nog prima met 28 à 29 in het uur met de wind gunstig. Maar op het traject dat nu voor ons ligt, gaan we de wind toch echt wat ongunstiger krijgen dus dat wordt aanpoten. Maar goed, we zijn met 7-renners dus kan er op de koppositie gewisseld worden en dat gebeurt ook wel, dus kunnen we de 28 mooi aanhouden ondanks de toch wel stevige wind tegen. Maar we zijn bikkels, dus klagen doen we niet en met vereende krachten is het prima te doen. We doorkruisen het gehuchtje Ooltgensplaat en De Langstraat en komen uit in Oude-Tonge. Da’s mooi want hier is onze eerste stop van vandaag. We hebben er alweer 45-km op zitten, dus mogen we even van de fiets af om de inwendige mens weer wat aan te vullen. Na een kleine 15-minuten springen we weer op de fiets en zijn we met nog een aantal kilometers met de wind op kop op weg naar de Philipsdam. We steken de Philipsdam over met rechts van ons de Grevelingen en links van ons de Krammer. De wind hebben we nu weer wat meer van opzij, dus kunnen we weer wat gemakkelijker de 28 à 29 in het uur aanhouden. Als we de Philipsdam achter ons laten, komen we uit in Sint Philipsland en zijn we weer terug op het Eiland Tholen in het mooie Zeeland. We zigzaggen wat door de Zeeuwse polder en komen iets voorbij Poortvliet uit op de Kettingdijk. Da’s lekker want hier hebben we na het afleggen van 70-km alweer de tweede stop van vandaag. Weer even van de fiets af, wat eten/drinken en weer door richting de Oesterdam. Voordat we de Oesterdam op kunnen, moeten we nog even wachten op een openstaande brug van de Bergse Diepsluis maar als die weer naar beneden gelaten is, kunnen we de oversteek gaan maken. Het eerste gedeelte hebben we de wind in de rug, dus dat doen we dan maar met 30+ in het uur. Maar na de bocht krijgen we de wind van opzij en zakken we terug naar 29 in het uur. Als we de Oesterdam achter ons laten, gaan we onder de Kreekrakbrug door naar de Bathsebrug die we oversteken en dan weer door naar Hoogerheide. Hier gaan we de wind gunstiger krijgen en zoals altijd gaat dan de snelheid ook weer omhoog: 29 in het uur, 30 in het uur, 31 in het uur, hier en daar kraakt het wat, maar er wordt niet geklaagd. Als we bij Non Plus Ultra links afslaan, komen we uit op de Langeweg waar we onze 3e en laatste stop hebben van vandaag, tenminste als we de stop bij de Finish niet meetellen !! We herhalen weer het zelfde kunstje als bij de twee voorgaande stops en gaan dan weer verder via Lindonk richting Bergen op Zoom. We rijden via Boerke Bogers en doorkruisen de Heimolen en zijn dan alweer op weg naar Brasserie Bozlust (voorheen Stayokay). Nu via Zoomland en Molenzicht door naar camping Herelseheide en dan door naar Moerstraten. En de snelheid ? O ja, die komt eigenlijk niet echt meer onder de 30 in het uur nu. Op kop wordt nog lekker gewisseld, dus klagen is geen optie ondanks dat het aardig wat meer kraakt dan wat kilometers terug. Maar goed, het is nog maar een klein stukje naar Steenbergen, dus gaan met die banaan of eigenlijk beter gezegd gaan met die fiets. We passeren de Welberg nog en komen uiteindelijk uit op de plaats waar we 5-uur eerder deze dag  gestart zijn: de markt in Steenbergen. We tikken hier 123-km af met een mooi strak gemiddelde van 28 in het uur. Gezien de hoeveelheid wind mede mogelijk gemaakt door het goed overnemen van de koppositie. We kijken terug op een mooie rit. Goed gereden, mannen !! En als dank krijgen we van de organisatie van de KMC nog een bidon die bij de rest van de verzameling thuis bijgezet kan worden en, jawel, ook nog een kleffe hamburger die we ondanks dat toch goed laten smaken. We veroveren nog een plekje in het zonnetje op het terras en kletsen gezellig onder het genot van een drankje nog wat na. Top dag !!
Groetjes, Frank.


20 mei 2022 Nieuwe poster TC Tube


TC Tube heeft een poster ontworpen om de aandacht te trekken van fietsliefhebbers die een leuke toerclub zoeken. Deze poster zal digitaal en op papier worden verspreid.

Natuurlijk hopen wij dat we met deze actie enthousiaste nieuwe leden mogen verwelkomen!

(klik op de afbeelding voor de hele poster)

26 februari 2022 Programma 2022 bekend

Het programma voor 2022 is bekend en op deze site geplaatst. Het programma is te vinden onder het tabblad Kalender 


31 oktober 2021 Laatste clubrit van het seizoen verreden

Vandaag is de laatste clubrit van het seizoen gereden met een mooie afsluiting op het terras van cafetaria Vogelenzang in Halsteren. Hiermee is het officiële clubseizoen ten einde. Maar natuurlijk wordt er als het weer het toelaat door de meeste Tube-leden lekker doorgefietst en weten ze elkaar daarvoor te vinden. Al dan niet in combinatie met spinnen en/of moutainbiken.


18 september 2021 Jaarlijkse Verrassingstocht weer verreden

Surprise, surprise (ref. Henny Huisman)

Eén van de vele goede tradities van TC Tube is de jaarlijkse verrassingstocht. Een duo organisatoren (maar kan ook een triootje zijn 😊) organiseert in het geheim een fietstocht waar noch de andere leden, noch de AIVD en de MIVD, laat staan de Taliban ook maar iets van af (komen te) weten. Enige dat bekend wordt gesteld is de plaats waar de hoofdrolspelers zich moeten melden. Voor de versie 2021 had het illustere fietsduo Marie(ke) en Toon het estafettestokje overgenomen. Zaterdag 18 september moesten de toerfietsgoden en -godinnen zich om 08.00 uur melden in Bergen op Zoom en werden ontvangen met een heerlijk bakje koffie/thee. Kort daarna meldde zich een buschauffeur met aanhanger en werden de Sirocco’s, Giants, Treks, Williers, Cubes en Cervelos gewillig in de rijdende trailer opgeborgen om ze even later, na een uur rijden in ’s-Heerenhoek te lossen. Daar werden de 13 deelnemers met open armen, koffie en een bolus ontvangen in “Spek mie stroop”, de voormalige trouwlocatie van Jan Raas, één van de beste wielrenners die ons inmiddels wat warmere kikkerlandje rijk is. Voordat het té gezellig zou worden en de lokale pony, Zeeuws meisje en Zeeuwse in een burn out zouden belanden op de nog lege dansvloer, werden de vereiste fietsattributen opgezet en aangetrokken, de deelnemers vastgelegd op de gevoelige plaat en mochten de dolenthousiaste fietsen en berijders de fietswei in. Op naar de lunch in Heinkenszand via de, hoe kan het ook anders, Jan Raas route. Het werd het betere draai en (om)keer werk door de polders, over dijken en met het zicht op vele windmolens. Een fotoshoot bij Hoedekenskerke onder de rook van een antieke stoomtrein en dat alles onder het genot van heerlijk weer. De Jan Raas route wordt vanaf 18 september omgedoopt in de “acht van Nisse”; hoe we ook ons best deden, we belandden telkens in Nisse en ook een ander gezegde wordt sinds de TC Tube verrassingstocht aangepast in “alle wegen leiden naar Heinkenszand”. De route was zelfs voor de organisatoren een grote verrassing, dus iedereen verkeerde op vele momenten tijdens deze mooie route in opperste verbazing en verwarring. Wat wil je nog meer? Een heerlijke lunch! Maar ook de weg om daar te komen was een complete verrassing! Zelfs met verkeersborden gemarkeerde doodlopende wegen bleken echt dood te lopen; gekker moet het niet worden. Uiteindelijk belandden we op een hele mooie lunchlocatie, de Stelleplas, waar heerlijke broodjes op ons lagen te wachten (gezond, gezond plus, zalm, kroket) en een enkeling zich tegoed deed aan een heerlijke tripel d’Anvers, het geheim van een lokale fietsheld voor het EPO-tijdperk. Na de lunch door in de richting van Brabant, via (uiteraard: 3 x) Nisse, ’s Gravenpolder, Kapelle, dichte brug, Kruiningen, Krabbendijke, Stationsbuurt, Bergse Plaat naar de eindbestemming: onze stamtafels bij Vogelenzang in Halsteren. Helaas toch nog één geval van pech: een spaak in het achterwiel van Rien vertikte het om ongehavend de finish te bereiken, maar Rien liet zich hierdoor niet van het fietspad slaan en bikkelde door naar de finish zoals Mollema eerder dit weekend na zijn koprol in de tijdrit in de ronde van Luxemburg. Iwan en zijn even dienstverlenende crew ontvingen ons bij Vogelenzang met de ons zo bekende open armen en beloofde alles in het werk te stellen om ons een “happy end” (van deze zeer leuke dag) te bezorgen.  We deden ons eerst tegoed aan heerlijke vochtaanvullende middelen van het merk Juup en Affligem en ook de Coca vond gretig aftrek. Toen de maag van Nel een signaal afgaf waar de maandagsirenes bij verbleken, werden de tafels in rap tempo voorzien van tal van Chinese heerlijkheden zoals biefstuk, gamba’s, spareribs, kip, beef, nasi en bami en uiteraard Chinese friet. Voor degenen die er nog niet genoeg van konden krijgen was er daarna nog ijs, een milkshake en/of een kopje koffie. Kortom het ontbrak ons aan niets en menig “localo” probeerde een plaats in ons gezelschap te bemachtigen, maar werd dan verbaal geknipt en geschoren door tafelheer Leon. Uiteraard werd ook hier een groepsfoto gemaakt van de deelnemers, samen met Iwan en zijn top crew. Vogelenzang bedankt! En uiteraard Marieke en Toon bedankt! Het was een onvergetelijke en zeer verrassende dag, zelfs voor jullie zelf begrepen wij. We hebben mooie herinneringen samen gemaakt en gelukkig hebben we de foto’s nog! Op naar de verrassingstocht 2022, wie wil daar, zeker na de ervaringen van vandaag, niet aan deelnemen 😊?




15 augustus 2021 Het nieuwe tenue is nu officieel in gebruik

Vandaag is het nieuwe tenue in gebruik genomen met een geslaagde fotoshoot bij Van 't Hof Aluminium en Mooi!Optiek. 


29 juli 2021 Nieuwe kleding gearriveerd

De nieuwe kleding is gearriveerd. Ophaaldata zijn 29 juli en 4 en 5 augustus van 19.00-21.00 bij Martin. Op zondagochtend 15 augustus is de fotoshoot bij de beide sponsoren. 

 


 
E-mailen
Bellen
Info